Fremtidens handicaphjælper er en robot

I denne teknologiske tidsalder hvor meget af vores kommunikation er transformeret til et mere teknologisk format, end vi før har set, kan man stort set ikke åbne en avis, eller rettere klikke sig ind på sin avis, uden at få information om hvilke apps, vi nu er nødt til at være i besiddelse af for at være med på moden. Det er ikke let for alle og en hver. Og ikke kun på området omhandlende apps sker der nye ting hver eneste dag. Nej, også når det kommer til at gøre hverdagen lettere og arbejdet lettere, ser vi mange nye tiltag.

Brugerne kommer til at mangle menneskelig kontakt fra en handicaphjælper

Vi har de seneste par år hørt meget om, at de i hjemmeplejen er begyndt at sende en robotstøvsuger ud til at gøre rent i de gamles hjem i stedet for en person i kød og blod. Der har været meget debat derom, fordi det jo på den ene side er meget smart, at man kan spare ressourcer og løn ved at sende en robotstøvsuger ud i stedet for et menneske. På den anden sige går det ud over de gamle mennesker, som sjældent ser andre mennesker. Mange sætter stor pris på den halve time, hvor vi har noget menneskelig kontakt over en kop kaffe og får vendt verdens problemer i en ruf. Det findes der ikke meget af, når det eneste besøg man får, er fra en robot, desværre.

Sker det mon også hos handicaphjælperne?

Selvom der findes en masse spændende teknologiske tiltag og tilbud til handicappede, som er meget gavnende, glemmer man engang i mellem, at det er mennesker, man har med at gøre. De bliver hurtigt blot et nummer på et papirark, og bliver gjort op i tal og økonomi.
Mange handicaphjælper håber ikke på en fremtid, hvor de skal skiftes ud med en robot, som kan klare ærterne. Det vil både gøre dem arbejdsløse og de handicappede til, måske, mere ensomme mennesker, ligesom de ældre, som ikke længere får personlig, menneskelig hjælp i hverdagen.